TEKNIK MENERAP IMEJ & TEKNIK BACA LANTANG-GEMA

TEKNIK MENERAP IMEJ

Menerap imej ialah satu prosedur untuk memandu pelajar menjana imej mental berkaitan bahan yang dibaca sebagai cara untuk mempertingkatkan kefahaman. Tiga perkara asas dalam teknik ini ialah model guru, latihan berpandu dan latihan kendiri. Perkara asas ini diterjemahkan ke dalam langkah pelaksanaan teknik ini. Terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil dalam pelaksanaan teknik ini, iaitu :
1)                  Perkenalkan apa,mengapa dan bagaimana menggunakan teknik tersebut.
2)                  Pilih teks berbentuk diskriptif yang panjagnya lebih kurang 100 patah perkataan dan          bacakan dengan lantang.
3)                  Tunjuk cara strategi kepada pelajar. Guru melakukan teknik berfikir dan bersuara dan        kemudian berkongsi pengetahuan sedia ada serta hubungan peribadi beliau dengan     teks dengan pelajar. Perkara ini dilakukan terutamanya apabila bertemu dengan             perkataan yang menarik di dalam teks.
4)                  Membekalkan latihan berpandu. Mengajak pelajar untuk menghuraikan imej yang mereka gambarkan ketika membaca lantang berlangsung. Galakkan pelajar untuk         mencatat persamaan dan perbezaan imej-imej yang para pelajar kemukakan.
5)                  Sokongan ketika latihan kendiri.

6)                  Sediakan latihan kendiri terpilih. Ketika pelajar sudah mahir menggunakan teknik menerap imej ini disediakan peluang untuk mereka menggunakan strategi ini ke atas teks-teks lain yang bersesuaian.

TEKNIK BACA LANTANG-GEMA
Teknik membaca gema ini dipilih kerana bersesuaian melihat kepada faktor para pelajar dan juga alat bantu mengajar yang digunakan (Kotak ilmu) dengan gabungan teknik menerap imej. Membaca gema bertujuan untuk meningkatkan kefasihan pelajar yang mempunyai masalah dalam bacaan. Selain itu, teknik ini bertujuan untuk mendedahkan pelajar kepada ketepatan dan kefasihan dalam pembacaan. Membaca gema melibatkan kemahiran pandang, dengar, tutur, dan sentuh semasa proses belajar membaca. Jadi ianya amat sesuai digunakan dengan alat bantu mengajar yang telah disediakan. Sama seperti teknik-teknik lain latihan untuk memahirkan diri dengan teknik membaca gema ini bermula dengan sesuatu yang mudah dan kemudiannya bergerak ke arah yang lebih sukar. Pelbagai jenis bahan bantu mengajar lain lagi yang boleh digunakan dalam membaca gema bagi mengekalkan minat pelajar seperti penggunaan majalah dan surat khabar. Membaca gema bertujuan membantu pelajar yang lemah dan mempunyai kesukaran membaca. Dengan adanya teknik membaca gema ini kaedah pembelajaran lama dapat ditinggalkan dan kaedah pembelajaran baharu diperkenalkan yang menfokuskan corak pembelajaran yang menjurus kepada corak bacaan yang lancar.
Perkara awal yang diambil kira dalam membaca gema ialah pemilihan bahan bacaan yang digunakan. Teks cerpen Ibu dan Ceper telah digunakan semasa sesi pembelajaran. Selain itu, sebelum memulakan bacaan, guru akan memberikan arahan awal kepada pelajar supaya dan kehadapan untuk membaca teks secara lantang sambal didengari oleh pelajar lain. Guru akan membimbing pelajar untuk membaca dengan nada dan intonasi yang betul. Semasa proses bacaan dimulakan, penyebutan perkataan adalah amat dititik beratkan dan pelajar dilatih untuk melakukannya sebaik mungkin.
Proses membaca gema ini dilakukan dengan pelajar akan duduk di hadapan sambil bahan bacaan yang dipaparkan di papan putih. Setelah pelajar bersedia kedua-dua guru dan pelajar akan membaca secara serentak dengan cara suara guru di arah ke telinga pelajar pada jarak yang dekat. Kadar pembacaan guru adalah sedikit kuat dan lebih cepat daripada pelajar. Sekiranya pelajar sudah menguasai bahan bacaan, guru akan meneruskan pembacaan dengan suara yang lebih lembut atau sedikit ketinggalan di belakang pelajarnya. Namun demikian, bagi pelajar yang masih teragak-agak, guru perlu memberi peneguhan serta-merta dengan cara meningkatkan nada dan kelajuaan bacaannya. Proses membaca gema ini dilakukan dengan cara guru dan pelajar akan mengulangi ayat dan perenggan yang sama berulang-ulang kali sehingga bacaan menjadi lancar dan fasih. Seterusnya, guru juga boleh menggunakan teknik meletakkan jari di bawah perkataan yang dibaca dan bergerak seiring dengan pembacaan pelajar supaya proses pembacaan pelajar akan menjadi lebih berfokus. Pelajar lain di dalam kelas juga akan dapat sama-sama belajar untuk membaca dengan cara bacaan yang betul.

Membaca gema ini memberikan kesan positif kepada pelajar kerana mereka akan menggunakan semaksimum yang mungkin deria pendengaran (aural) dan penglihatan (visual) mereka. Namun begitu, teknik gema ini mempunyai tempoh masa tertentu iaitu setelah menggunakan kaedah membaca gema ini selama empat jam dan tiada menampakkan hasil maka guru hendaklah menamatkannya dan mencari kaedah lain bagi membantu pelajar membaca. Hal inilah yang perlu dititikberatkan oleh guru untuk membimbing para pelajar agar dapat membaiki diri dari kea rah yang lebih baik. Jika gagal dengan cara “A”, maka gunalah cara “B”. Guru perlulah lebih kreatif dan inovatif dalam melaksanakan pengajaran di dunia serba moden ini.

No comments:

Post a Comment