Dalam melaksanakan tugasan ini, kumpulan kami telah
memilih dua jenis teknik bahan bantuan mengajar bagi membantu pelajar untuk
lebih memahami apa yang dipelajari dan menjadikan sesi pengajaran dan
pembelajaran (PnP) menyeronokkan dan kondusif. Bahan bantu mengajar kami lebih
tertumpu kepada kefahaman pelajar terhadap teks yang dibaca kemudian memahami
soalan-soalan yang telah disediakan. Menerusi teknik menerap imej kami telah
menghasilkan sebuah kotak yang digelar kotak ilmu misteri dan teknik membaca
lantang pula kami menyediakan teks yang dibacaoleh pelajar bagi memahami
kandungan yang akan dijawab di dalam kotak ilmu misteri. Langkah pertama yang
perlu difahami oleh guru dalam menjalankan aktiviti atau teknik ini di dalam
pembelajaran ialah guru harus memanggil seorang pelajar untuk ke hadapan dan
membaca teks yang disediakan secara lantang dengan gema atau intonasi suara
yang betul.
Selesai membaca teks, pelajar tersebut akan
menyerahkan kotak ilmu misteri kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya.
Pelajar yang menerima kotak ilmu misteri itu harus membuka dan menjawap soalan
yang berada di dalam kotak tersebut. Soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru
di dalam kotak ilmu adalah berdasarkan gambar-gambar yang mewakili jawapan
kepada soalan yang diberikan. Seterusnya, pelajar yang berkenaan harus menjawap
satu soalan dan memilih satu jawapan yang betul daripada empat pilihan jawapan.
Selesai menjawap, kotak ilmu akan diserahkan kepada pelajar yang seterusnya.
Langkah-langkah pengajaran ini dapat meningkatkan keseronokan pelajar untuk
belajar di samping melatih pelajar untuk fokus terhadap apa yang dibacakan atau
diajar di hadapan.
No comments:
Post a Comment