1.0 Pengenalan
Bahan bantu mengajar adalah faktor
terpenting dalam menentukan kejayaan program pembelajaran,menimbulkan
rangsangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan untuk
menjadikanpembelajaran baik dan lebih menarik. Bahan bantu mengajar (BBM)
bukanlah merupakan sesuatu yangtersisih sifatnya daripada proses pengajaran dan
pembelajaran. Mengikut Noraziah Abdul Hamid (1981: 2),
bertajuk “Alatan Mengajar Dalam Pengajaran
Bahasa, ‘alat bantu‘ itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian
yang padu dalam proses tersebut. Ia bertujuan untuk menambah kelancaran
perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesame murid serta
membantu atau mempercepatkan proses pemahaman mereka. Pendapat ini disokong
sama oleh Edgar Dale (1964) yang digambarkan dalam bentuk “cone of
experience” di mana proses pembelajaran bermula dengan proses aspek
semi-abstrak hingga kepada yang lebih abstrak. Penggunaan
BBM juga sebahagian daripada kaedah dan idea-idea yang disampaikan oleh
guru kepada murid-muridnya. Walau kaedah apadigunakan sekalipun BBM pasti turut
sama, supaya komunikasi guru murid berjalan dengan baik. David Berlo dalam
proses komunikasi itu terdapat empat ciri penting iaitu sumber, pesanan,
saluran danpenerima.Isi pengajaran sebagai mesej atau pesanan dan
salurannya melalui lisan, BBM dan tulisan.Empat kemahiran iaitu mendengar,
bertutur, membaca dan menulis. Dewasa ini pengetahuan saintifik,psikologi
pembelajaran, perkembangan teknologi, beberapa BBM yang baru dan lama perlu
digunakanuntuk mempercepatkan proses pembelajaran, tetapi tidak berupaya
mengambil tempat seorang guru.
No comments:
Post a Comment